STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Edukacja 2.0 Pracownia Rozwoju Inteligencji Wielorakich

będąca marką firmy Barbara Kryczałło Usługi edukacyjne

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. Uz 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” 
  2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 1606)
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)
  4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
  5. Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120, poz. 526)
  6. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012, poz. 1169)

SOM obowiązują od dnia 15.02.2024r.

Informacje ogólne

  1. WPROWADZENIE

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

„Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę uczniów przed krzywdzeniem.

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:

w Edukacji 2.0 nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,

wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraznpodejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy w szkole lub przemocy domowej,

podejmowane postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa danych osobowych,

małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,

małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych w szkole działań,

rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

Ponadto przyjęto, że:

prowadzone postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę,

działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.

  1. SŁOWNICZEK POJĘĆ

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:

1) małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;

2) personelu – należy przez to rozumieć każdego pracownika zatrudnionego przez firmę Barbara Kryczałło Usługi Edukacyjne, bez względu na formę zatrudnienia, w tym: wolontariuszy lub inne osoby, które z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z małoletnimi

3) dyrektorze/właścicielu – należy przez to rozumieć właścicielkę firmy Barbara Kryczałło Usługi Edukacyjne – Barbarę Kryczałło

4) rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli małoletni pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;

5) opiekunie prawnym małoletniego – należy przez to rozumieć osobę, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu małoletniego i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;

6) „osobie najbliższej małoletniemu” – należy przez to rozumieć osobę wstępną: matkę, ojca, babcię, dziadka; rodzeństwo: siostrę, brata, w tym rodzeństwo przyrodnie, a także inne osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie, a w przypadku jej braku– osobę pełnoletnią wskazaną przez małoletniego;

7) przemocy fizycznej– należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.;

8) przemocy seksualnej – należy przez to rozumieć zaangażowanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa;

9) przemocy psychicznej – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u małoletniego poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;

10) zaniechanie– należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju;

11) przemocy domowej– należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą;

12) osobie stosującej przemoc domową – należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;

13) świadku przemocy – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy lub widziała akt przemocy.

Rozdział 2

  1. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W FIRMIE BARBARA KRYCZAŁŁO USŁUGI EDUKACYJNE

Standard I.
Uczniowie, rodzice i pracownicy znają „Standardy ochrony małoletnich”. Dokument jest dostępny i upowszechniany.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy– Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606).
  2. Zapoznano z nim personel, rodziców/opiekunów prawnych uczniów oraz uczniów
  3. Dokument wprowadzono do stosowania.
  4. Dokument udostępniono na stronie internetowej marki Edukacja 2.0 oraz w siedzibie firmy.
  5. Dokument został udostępniony w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich i zawierającej informacje dla nich istotne.
  6. Informacje o treści dokumentu upowszechniane są wśród rodziców mailowo lub na konsultacjach indywidualnych.
  7. Informacje istotne dla małoletnich zawarte w dokumencie upowszechniane są w trakcie zajęć edukacyjnych w celu zapoznania się z nimi.
  1. Publikacja dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Standard II.
Personel współtworzy i gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko w szkole.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Właściciel zatrudnia personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym.
  1. Właściciel określa organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach procedur określonych w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich”.
  1. Pracownicy są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie standardów ochrony małoletnich.
  1. W firmie prowadzona jest systematyczna edukacja wszystkich pracowników z zakresu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, a w szczególności:
    a) rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich,
    b) procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
    c) dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną małoletnich,
    d) znajomości praw dziecka, praw człowieka i praw ucznia oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,
    e) odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych opiece małoletnich,
    f) procedury „Niebieskiej Karty”,
    g) bezpieczeństwa relacji całego personelu z małoletnimi (w tym uwzględniającą wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z małoletnim)
  1. W firmie prowadzi się systematyczną diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących poczucia bezpieczeństwa małoletnich,  w szczególności w obszarach:
    a) relacji między nauczycielami i małoletnimi uczniami,
    b) relacji między uczniami,
    c) poczucia bezpieczeństwa psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych,
    d) środowiska kształcenia (bezpieczeństwo emocjonalne na lekcjach, poszanowanieodmienności, równość i sprawiedliwość w przestrzeganiu zasad i regulaminów szkolnych, podmiotowe traktowanie uczniów).

Standard III.
Firma oferuje rodzicom/opiekunom prawnym informację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem i wykorzystywaniem.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Wszyscy rodzice mają dostęp poprzez stronę www do obowiązujących w firmie„Standardów ochrony małoletnich” oraz znają procedury zgłaszania zagrożeń
  1. Firma uzyskuje od rodziców/opiekunów prawnych swoich uczniów informacje zwrotne natemat realizacji „Standardów ochrony małoletnich”.

Standard IV.
Firma zapewnia uczniom równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Firma oferuje uczniom edukację w zakresie praw dziecka, człowieka oraz ochrony przedzagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
  1. Każdy uczeń został poinformowany, do kogo może się zgłosić po pomoc iradę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
  1. W placówce dostępne są dla uczniów materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie (broszury, ulotki, książki).

Standard V.
Organizacja postępowania na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich zapewnia skuteczną ochronę.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Precyzyjnie określono procedury interwencji personelu w sytuacjach krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, tj.
    a) przemocy rówieśniczej,
    b) przemocy domowej,
    c) niedozwolonych zachowań personelu wobec małoletnich,
    d) Postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia ucznia nie może naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).
  1. W firmie ustalone są zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez przez niego krzywdy.
  1. W firmie wskazano osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz zgłaszania zawiadomienia na policję.
  1. W firmie wskazano osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenia mu wsparcia.
  1. Podmioty postępowania uprawnione do przetwarzania danych osobowych uczestników postępowania w sprawach krzywdzenia małoletnich przestrzegają Polityki Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych (RODO).

Standard VI.
W firmie wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa uczniów w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. W firmie opracowano zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem.
  1. W firmie określono wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
  1. W firmie opracowano zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalonymi w innej formie.
  1. W firmie opracowano i wdrożono procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w sytuacjach:
    a) przemocy fizycznej
    b) przemocy psychicznej,
    c) przemocy domowej,
    d) przemocy seksualnej,
  1. Pracownicy realizują plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.

Standard VII.
Działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. W firmie prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku z podejrzeniem lub krzywdzeniem małoletnich.
  2. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń związanych z krzywdzeniem uczniów składają oświadczenie o zachowaniu poufności i zobowiązanie są do zachowania bezpieczeństwa uzyskanych danych osobowych.

Standard VIII.
Szkoła monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami i procedurami ochrony dzieci.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony małoletnich są weryfikowane przynajmniej raz na dwa lata.
  1. W ramach kontroli zasad i praktyk ochrony małoletnich firma pozyskuje opinie małoletnich oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych.
  1. Do weryfikacji  dokumentacji wykorzystywane są wnioski z kontroli „Standardów ochrony małoletnich” przez uprawnione do kontroli podmioty zewnętrzne.

Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem 

  1. Zasady zatrudniania pracowników
    Właściciel firmy przed nawiązaniem stosunku pracy, niezależne od podstawy nawiązania stosunku pracy (Karta Nauczyciela, Kodeks pracy) oraz terminu jej trwania uzyskuje informacje w przypadku każdego pracownika, wolontariusza, praktykanta z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
  1. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych składają przed nawiązaniem stosunku pracy pisemne potwierdzenie spełniania warunku:

1) posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych,

2) że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.

  1. W przypadku zatrudniania kandydata do pracy lub dopuszczenia do kontaktu z dziećmi osoby posiadającej obywatelstwo innego państwa jest on zobowiązany do złożenia przed zatrudnieniem lub dopuszczeniem do kontaktu z uczniami informacji z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwanej do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.
  1. W przypadku, gdy prawo państwa, którego obywatelem jest osoba, o której mowa w pkt 4 nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, osoba ta przedkłada informację z rejestru karnego tego państwa.
  1. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w pkt 5 , składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz, że nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  1. Oświadczenia, o których mowa w pkt 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  1. Informacje, o których mowa w pkt 4 – 8, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  2. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w pkt 5 – 8, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
  1. Zatrudniani pracownicy, praktykanci i wolontariusze przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z uczniami są zobowiązani do zapoznania się z:

1) Regulaminem pracy,

2) Standardami ochrony małoletnich,

3) Regulaminami i instrukcjami bhp i p/poż,

4) Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych (RODO).

  1. Potwierdzenie zapoznania się z w/w dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania składane jest w formie pisemnej i umieszczone w aktach osobowych lub dołączane do umów o świadczenie działalności wolontariackiej.

  1. Zasady bezpiecznych relacji uczniów i personelu 

2.1. Zasady ogólne.

  1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole, monitorują sytuację i dobrostan uczniów.
  2. Pracownicy wspierają uczniów w pokonywaniu trudności. Pomoc małoletnim uwzględnia: umiejętności rozwojowe małoletnich, możliwości wynikające z niepełnosprawności- specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  3. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.
  4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

2.2. Zasady komunikacji z uczniem

Komunikacja budująca dobre relacje z uczniem

Personel:

  1. W komunikacji z uczniami zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek. Okazuje też zrozumienie dla trudności i problemów uczniów.
  2. Reaguje wg. zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa uczniów oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich.
  3. Daje uczniowi prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez personel szkoły, w tym zwłaszcza nauczycieli.
  1. Komunikacja z uczniami prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość.
  2. Nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża ucznia.
  3. Nie obrzuca ucznia wyzwiskami, nie wyśmiewa i nie ośmiesza go, np. stosując ośmieszające ucznia przezwiska i zdrobnienia.
  1. Unika wypowiedzi nakazujących, komenderujących, nadmiernie moralizujących, krytykanckich. Nie wytyka błędów ucznia w sposób, który go rani.
  2. Nie grozi uczniowi, nie wyraża dezaprobaty wobec jego zachowania czy postępów w nauce w sposób uwłaczający godności i poczuciu własnej wartości ucznia.
  1. Nie reaguje złośliwościami, sarkazmem na zachowanie ucznia lub jego postępy w nauce, nie dowcipkuje i nie żartuje z ucznia, w sposób, który obniża poczucie własnej wartości ucznia.
  1. Słucha uważnie uczniów, udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. W relacjach z uczniami stosuje zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat „JA”.
  1. Stosuje zasady konstruktywnej krytyki wobec, np. niewłaściwego zachowania ucznia, tj. krytykuje ucznia w taki sposób, aby nie czuł się zraniony, zmuszony do obrony czy do kontrataku.
  2. Nie podnosi głosu na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ucznia lub innych uczniów.
  3. W sytuacji wymagającej interwencji wobec ucznia nie podnosi głosu, nie krzyczy na niego, mówi wyraźnie, bez szeptu i krzyku, stara się utrzymać spokojny ton głosu. Utrzymuje z uczniem kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy znajduje się blisko drugiej osoby, ale nie narusza jej przestrzeni osobistej.

2.3. Komunikacja z uczniami służąca rozwiązywaniu konfliktów i utrzymywaniu świadomej dyscypliny.

Personel:

  1. W rozwiązywaniu konfliktów stosuje następujące zasady konstruktywnej komunikacji:
  2. a) nie ocenia,
  3. b) nie uogólnia, nie interpretuje,
  4. c) nie daje „dobrych rad”, nie moralizuje,
  5. d) stosuje komunikaty „JA”,
  6. e) oddziela problem od osoby, wyraża brak akceptacji dla zachowania a nie człowieka,
  7. f) skupia swoją uwagę na rozmówcy, koncentruje się na tym co mówi,
  8. g) okazuje rozmówcy szacunek,
  9. h) upewnia się, czy dobrze rozumie swojego rozmówcę,
  10. i) wysłuchuje ucznia,
  11. j) mówi wprost – otwarcie wyraża swoje potrzeby, uczucia i propozycje,
  12. k) udziela konkretnych informacji zwrotnych.
  13. W komunikacji z uczniem podczas rozwiązywaniu konfliktów wystrzega się:
    a) stoperów komunikacyjnych: osądzania, krytykowania, wyzywania, rozkazywania,oskarżania, grożenia, odwracania uwagi,
    b) błędu nadmiernej generalizacji (zamiast mówić o konkretnych sytuacjach i konkretnych przyczynach irytacji, złości, przypisuje się pewne zdarzenia stałym cechom osoby),
    c) niewłaściwego zrozumienia intencji ucznia – partnera rozmowy,
    d) niespójności komunikatu werbalnego z niewerbalnym.
  14. W procesie rozwiązywania konfliktu dba o komunikację dającą uczniowi poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego, chroniącą go od poczucia, że rozwiązanie konfliktu jest dla niego krzywdzące i rodzi u ucznia poczucie niesprawiedliwości, lekceważenia czy odrzucenia.
  15. Umiejętnie, w sposób konstruktywny uczestniczy w rozwiązywaniu konfliktów, stosując w zależności od potrzeb różne metody ich rozwiązywania, np. negocjacje, mediacje, arbitraż, facylitację.
  16. Szybko reaguje na problemy związane z dyscypliną uczniów:
    a) rozwiązuje pojawiające się problemy z dyscypliną bezpośrednio po naruszeniu zasad przez uczniów,
    b) nie podnosi nadmiernie głosu i nie krzyczy, zwraca uwagę tym uczniom, którzy łamią ustalony porządek,
    c) wykazuje empatię wobec uczniów,
    d) ustala (przypomina) obowiązujące zasady – wyraźnie określa oczekiwane zachowania uczniów dotyczące różnych rodzajów aktywności uczniów, np. pracy w ławce, dyskusji w grupie, praca samodzielna).
  17. Metody dyscyplinowania uczniów dobiera adekwatnie do ich wieku i poziomu rozwoju. Metody te nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej uczniów- obowiązuje bezwzględny zakaz stosowania kar fizycznych i odpowiedzialności zbiorowej.
  18. Karanie uczniów stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i zrozumiały dla nich.
  19. Upominając słownie, perswazyjnie, stara się opanować własne negatywne emocje, np. złość,zdenerwowanie.
  20. Kontakty personelu z uczniami nie łamią obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad.
  21. Wszyscy uczniowie są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą ich i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
  22. Personel nie wykorzystuje wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  23. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy fizycznej wobec ucznia, np. takiej jak: zabieranie rzeczy, niszczenie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczenie swobody ruchu, szczypanie, klapsy, pociągnięcie za włosy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk, itp.
  24. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej wobec ucznia, np. takiej jak:
    a) izolowanie, pomijanie, obniżanie statusu ucznia w grupie,
    b) stygmatyzowanie uczniów z powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej,
    c) wyszydzanie uczniów, wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie,
    d) nadmierne, wygórowane wymagania nauczycieli-personelu, zbyt surowe oceny, zastraszanie uczniów, obrażanie ich godności, stosowanie kar niewspółmiernych do win,
    e) agresywne wypowiedzi, komentarze i ataki na czatach, komunikatorach i forach internetowych.;
    f) umieszczanie obraźliwych, ośmieszających uczniów rysunków, zdjęć i filmów;
    g) rozpowszechnianie wszelkich nieprawdziwych, poniżających uczniów materiałów,
    h) cyberstalking – śledzenie w sieci poczynań uczniów i upublicznianie ich.
  25. Personel nie stosuje naruszających godność ucznia wypowiedzi o podtekście seksualnym, nie nawiązuje w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej w tym:
    a) komentarzy na temat ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;
    b) dyskryminujących komentarzy odnoszących się do płci,
    c) wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów, cmokania, itp.
    d) nie pisze do uczniów wulgarnych lub dwuznacznych smsów, e-maili,
    e) nie publikuje żadnych prywatnych zdjęć ani innych informacji o uczniach i ich rodzi- nach w osobistych mediach społecznościowych, np. facebooku, bez zgody zainteresowanych stron,
    f) nie wdaje się w prywatne rozmowy uczniów w mediach społecznościowych, nie zamieszcza komentarzy i nie udostępnia zdjęć, w jakimkolwiek podtekście lub kontekście erotycznym, które mogłyby uczniom wyrządzić krzywdę,
  26. Personel nie narusza nietykalności osobistej ucznia. Nie zachowuje się wobec ucznia w sposób niestosowny, np. nie dotyka, nie głaszcze, nie poklepuje w sposób poufały, dwuznaczny w celu zaspokojenia własnych potrzeb seksualnych. Nie zmusza ucznia do odbycia jakiekolwiek aktywności o charakterze seksualnym.
  27. Nie prowokuje nieodpowiednich kontaktów z uczniami, np. nie angażuje się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  28. Upewnia- informuje uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
  29. Personel zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań- zachowania.
  30. Personel zachowuje szczególną ostrożność wobec uczniów, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Jeżeli małoletni dążyliby do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, personel reaguje z wyczuciem, jednak stanowczo, a także pomaga małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  31. Personel równoważy potrzebę nadzoru z prawem uczniów do prywatności, w tym nie należy otaczać uczniów osobistą opieką, której oni nie potrzebują w danej sytuacji.
  32. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego, unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z uczniem, chyba, że wymaga tego ratowanie życia lub zdrowia ucznia będące następstwem nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zdarzenia, któremu nie dało się zapobiec w normalnych okolicznościach.

2.4 Zasady nawiązywania kontaktu z uczniami w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach edukacyjnych lub wychowawczych.

  1. Kontaktując się z uczniem personel traktuje ucznia podmiotowo.
  2. Kontakt z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  1. Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach odbywania się zajęć i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.
  2. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie uczniów są osobami bliskimi dla członka personelu szkoły) wymaga bezwzględnie zachowania poufności wszystkich informacji pozyskanych w ramach wykonywanych zadań służbowych, które dotyczą innych uczniów, ich rodziców/opiekunów prawnych.

  1. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi,  a w szczególności działania niedozwolone.

3.1. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

  1. Uczniowie mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także na terenie firmy. Nauczyciele i personel chronią uczniów i zapewniają im bezpieczeństwo.
  1. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania.
  2. Uczniowie uznają prawo innych uczniów do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność.
  1. Nie naruszają praw innych uczniów – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
  1. Zachowanie uczniów wobec kolegów, koleżanek i innych osób nie narusza ich poczucia godności-wartości osobistej.
  1. Uczniowie są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
  1. Kontakty między uczniami cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
  1. Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.
  1. Uczniowie okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
  1. W kontaktach między sobą uczniowie nie powinni zachowywać się prowokacyjnie i konkurencyjnie.
  2. Nie powinni również mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony kolegów.
  3. Uczniowie mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  1. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród uczniów nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona.
  1. Uczniowie nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych uczniów.
  1. Uczniowie mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników o zaistniałych zagrożeniach.
  1. Jeśli uczeń jest świadkiem stosowania przez innego ucznia/uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej-personelu.
  1. Wszyscy uczniowie znają obowiązujące procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych uczniów, gdzie i do kogo dorosłego mogą się w szkole zwrócić o pomoc.
  1. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc, zgodnie z obowiązującymi procedurami.

3.2. Niedozwolone zachowania małoletnich 

  1. Stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów/innych osób:
  2. a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:

bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie

wymuszenia;

napastowanie seksualne;

nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;

fizyczne zaczepki;

zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;

rzucanie w kogoś przedmiotami;

  1. b) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:

obelgi, wyzwiska.

wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;

bezpośrednie obrażanie ofiary;

plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary

groźby;

stalking;

  1. c) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:

poniżanie;

wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;

pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu, w mediach społecznościo-

wych);

wulgarne gesty;

śledzenie, szpiegowanie;

obraźliwe SMSy i MMSy, itp;

wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;

telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające;

niszczenie, zabieranie rzeczy należących do ofiary;

straszenie;

uporczywe wpatrywanie się w osobę;

szantażowanie;

odwracanie się i pomijanie w rozmowie;

  1. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji, np. rzucanie kamieniami, przyniesienie na lekcję ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek, itp.), używanie ognia na terenie firmy.
  1. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
  1. Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu, spożywanie substancji prawem zabronionych.
  1. Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków-środków odurzających.
  2. Wulgarne lub obraźliwe odzywanie się do kolegów lub innych osób na terenie firmy.
  3. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz mienia firmy.
  4. Kradzież- przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności firmy.
  5. Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów.
  6. Wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne.
  7. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami- udział w bójce.
  8. Szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
  1. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania (przemoc) uczniów względem siebie.
  2. Znęcanie się oraz współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie.
  1. Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów- osób bez ich zgody.
  2. Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
  3. Stosowanie wobec innych uczniów oraz innych osób różnych form cyberprzemocy.

  1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci

Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:

  1. dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard),
  2. działalność innych użytkowników zagrażająca dobru uczniów,
  3. oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników firmowej sieci.

4.1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

  1. Infrastruktura sieciowa umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
  1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie firmy bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  1. Na wszystkich komputerach firmy z dostępem do Internetu monitorowany jest ruch sieciowy.
  1. Na terenie firmy dostęp ucznia do Internetu możliwy jest:
  2. a) pod nadzorem nauczyciela na zajęciach lekcyjnych
  3. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych podczas zajęć lekcyjnych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym.
  4. Uczeń obsługuje sprzęt komputerowy zgodnie z zaleceniami nauczyciela.
  5. Użytkownikowi komputera zabrania się:
    a) instalowania oprogramowania oraz dokonywania zmian w konfiguracji oprogramowania zainstalowanego w systemie,
    b) usuwania cudzych plików, odinstalowania programów, dekompletowania sprzętu,
    c) dotykania kabli, montażu i demontażu elementów komputera, drukarek, i innych urządzeń znajdujących się w pracowni komputerowej.

4.2. Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych oraz innych urządzeń elektronicznych

  1. Uczeń ma prawo korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych zgodnie z ustalonymi w szkole zasadami.
  2. Przez pojęcie „telefon komórkowy” rozumie się także smartfon, urządzenie typu smartwatch, itp.
  1. Przez pojęcie „inne urządzenia elektroniczne” rozumie się także tablet, odtwarzacz muzyki, dyktafon, kamerę, aparat cyfrowy, słuchawki, itp.
  1. Uczniowie przynoszą telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność i za zgodą rodziców.
  2. Firma nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie, czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów.
  3. Uczniowie nie mogą korzystać bez zgody nauczyciela z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu podczas zajęć edukacyjnych.
  1. Uczeń ma obowiązek wyłączyć lub wyciszyć telefon (bez wibracji) i schować go w torbie/plecaku przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych. Telefon pozostaje niewidoczny zarówno dla ucznia, jak i pozostałych osób.
  1. Telefony i inne urządzenia elektroniczne (np. tablety, laptopy, itp) można wykorzystywać podczas zajęć lekcyjnych w celach dydaktycznych pod opieką oraz za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia. Uczeń może korzystać z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia lub na jego wyraźne polecenie.
  2. Jeśli uczeń czeka na ważną informację (połączenie, SMS, etc.) ma obowiązek poinformować o tym fakcie nauczyciela przed lekcją, poprosić o pozwolenie na korzystanie z telefonu i ustalić sposób odebrania tej wiadomości. Dotyczy to także sytuacji, gdy wystąpiła pilna potrzeba skontaktowania się, np. z rodzicami lub w innej ważnej sprawie.
  1. Na terenie firmy zakazuje się uczniom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.
  1. W szczególnych przypadkach nagrywanie zajęć edukacyjnych oraz utrwalanie ich w jakikolwiek sposób możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela firmy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne.
  2. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za wyraźną zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

4.3. Zasady postępowania w przypadku naruszenia zasad korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych.

  1. W przypadku naruszenia przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie firmy, pracownik informuje o tym fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia i wspólnie ustala plan dalszego postępowania.

4.4. Zasady ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

  1. Pod pojęciem „treści szkodliwe i zagrożenia z sieci” rozumiane są:
  • treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia dzieci, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków;
  • treści stwarzające niebezpieczeństwo werbunku dzieci do organizacji nielegalnych i terrorystycznych;
  • różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
  1. Podstawowe działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści szkodliwych i zagrożeń z sieci:
    a) monitorowanie działania sieci;
    b) edukacja medialna – dostarczanie uczniom wiedzy i umiejętności dotyczących posługiwania się technologią komunikacyjną;
    c) prowadzenie działań profilaktycznych propagujących zasady bezpiecznego korzystania z sieci oraz uświadamiających zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych. Celem tych działań jest:

poszerzanie wiedzy na temat różnych form cyberprzemocy, prewencji oraz sposobu reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia,

ukazanie sposobów bezpiecznego korzystania z sieci, w tym przestrzeganie przed zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego użytkowania urządzeń multimedialnych,

zapobieganie i ograniczenie lub wyeliminowanie zachowań agresywno-przemocowych

realizowanych przy użyciu technologii komunikacyjnych w szkole i poza nią,

propagowanie zasad dobrego zachowania w Internecie;

d) podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy lub ujawnienie niebezpiecznych treści, która obejmuje:

ustalenie okoliczności zdarzenia;

zabezpieczenie dowodów;

poinformowanie o sytuacji rodziców uczniów – uczestników zdarzenia;

objęcie pomocą poszkodowanego ucznia;

podjęcie działań wobec agresorów, w tym zastosowanie środków dyscyplinujących;

powiadomienie policji, gdy sprawa jest poważna, zostało złamane prawo lub

sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana;

Zasady ochrony wizerunku uczniów.

Firma uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku ucznia.

  1. Wizerunek podlega ochronie na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o prawie autorskim o prawach pokrewnych, a także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (RODO) – jako tzw. dana szczególnej kategorii przetwarzania.
  2. Upublicznianie wizerunku małoletniego do 16 lat, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga wyrażenia zgody osoby sprawującej władzę rodzicielską lub opiekę nad dzieckiem (wymóg art. 8 RODO).
  3. Osoba małoletnia powyżej 16 roku życia ma prawo do wyrażenia zgody samodzielnie.
  4. Zgody, o których mowa w pkt 3 i 4 są wyrażane w formie pisemnej – wyraźne i niedorozumiane. Zgody j/w. są jednocześnie zgodami na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wskazaną w art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  5. Rodzice dziecka/opiekunowie lub małoletni powyżej 16 roku życia wyrażając zgodę na upublicznienie wizerunku małoletniego, określają precyzyjnie miejsca i kanały upubliczniania wizerunku, kontekst w jakim wizerunek będzie wykorzystany, a także okres upublicznienia.
  1. Osoba wyrażająca zgodę otrzymuje klauzulę informacyjną o zasadach przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku małoletniego oraz jest informowana przez osobę reprezentującą administratora danych osobowych o przysługujących prawach, w tym prawie do wycofania zgody oraz innych, zgodnie z art. 5 RODO.
  1. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów lub małoletniego powyżej 16 roku życia na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana. Na stronach firmowych i postach w mediach społecznościowych nie umieszczania informacji pozwalających ustalić tożsamość (imię i nazwisko) osób ujętych na zdjęciu lub innej formie publikacji.
  2. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów (prasa, telewizja) utrwalania wizerunku ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu ucznia) bez pisemnej zgody rodzica/ opiekuna prawnego lub małoletniego, który nie ukończył 16 lat.
  3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  4. W przypadku utrwalania wizerunku uczniów na zajęciach „otwartych”, „pokazowych” wymagana jest zgoda, jak w pkt 3 i 4.
  5. Nauczyciel może wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych utrwalony materiał z udziałem małoletnich tylko z zachowaniem ich anonimowości oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka, za wyraźną zgodą właściciela firmy.

    Zasady ochrony danych osobowych małoletnich
    1. W firmie wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, uczniów, rodziców/opiekunów) oraz powołano Inspektora ochrony danych.

  1. Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ne 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych z uwzględnieniem zasad:

1) zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,

2) zasady ograniczenia celu przetwarzania danych,

3) zasada minimalizacji danych,

4) zasada prawidłowości danych,

5) zasady ograniczenia przechowania danych,

6) zasady integralności i poufności danych,

7) zasady rozliczalności.

3. Osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych małoletnich / uczniów/ rodziców

posiadają upoważnienie do ich przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 i 9 RODO.

  1. Każdy pracownik posiadający dostęp do danych osobowych złożył pisemne oświadczenie o

znajomości Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych pod rygorem

odpowiedzialności karnej i zobowiązał się do jej przestrzegania pod rygorem

odpowiedzialności karnej.

  1. Rodzice uczniów niepełnoletnich/ opiekunowie są informowani o przetwarzaniu danych

osobowych dzieci poprzez klauzule informacyjne.

  1. Dyrektor wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia

bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

  1. Dane osobowe małoletnich udostępniane są wyłącznie podmiotom uprawnionym do ich

uzyskania.